Zadnji nastup - prestanak koncertnog djelovanja

 


San Francisco, 29. kolovoza 1966. – zadnji put, brate. Candlestick Park. Beatlesi. Kraj. Ne kraj svijeta, ali kraj jednog ludog poglavlja gdje su četvorica tipova s gljivastim frizurama navukla milijune cura da vrište kao da je kraj svijeta svaki put kad netko od njih kihne.

Bilo je to kao da su Elvis i Gagarin napravili band, a vrisak publike bio je jači od aviona koji slijeće. Pa kako da sviraš "Nowhere Man" kad se osjećaš kao da si ti taj nigdje-čovjek, izgubljen nasred terena s pojačalom jačine usisavača? A zvuk? Čuj mene, – zvuk! Zvučni sustav je bio lošiji od radija iz 30-ih koji je preživio ratove i prolijevanje kave.

Turneja je bila stroj – 13 dana, 18 koncerata, gradovi se pretakali kao benzin niz autocestu: Chicago, Detroit, Cleveland, Washington, Philadelphia, Toronto, Boston, New York... sve je to prolazilo kroz prozore autobusa i avionskih kabina, dok su im gitare visjele s ramena poput starih obećanja.

Svirali su kao da to više nije dovoljno, kao da pokušavaju svirati kraj, a ne hitove. Publika? 25.000 – tek pola stadiona. Vrištali su, ali manje nego prije, kao da i vrisak zna kad je nešto gotovo.

Candlestick nije bio spektakl. Bio je odlazak. Jedno poglavlje je zatvoreno. Ne s eksplozijom. S povlačenjem. S bandom koji odlazi s pozornice i nikad se više ne vraća na taj način. Kasnije će George to objasniti ovako – nije to bilo samo sviranje. Bio je to jebeni Vijetnam bez metaka. Rasni neredi, gužve, panika, prijetnje. Svaki grad nova drama. Policija kao da čuva državni vrh, a ne četvoricu tipova koji pjevaju o ljubavi. Oni zaključani u hotelima, sobama bez prozora, avionima koji smrde na cigarete i stres. Svijet lud, a oni – zarobljeni u vlastitoj slavi. Imali su jedni druge, to ih je spašavalo. I humor, crni, britanski. Inače bi pukli kao žarulja pod pet tonova pritiska.

George Harrison, umoran kao pas, sjedi u avionu i kaže: “To je to, onda. Nisam više Beatles.” I u toj rečenici je bilo sve – bijeg, olakšanje, kraj. Mislio je na slobodu. Na to da je dosta cirkusa. Dosta da te maze, čuvaju, guraju, tjeraju da budeš ikona i maskota u isto vrijeme.

Kao band osvojili su svijet, ali svijet je postao zatvor. Pa su odlučili – nema više. Sad samo studio. Unutra. Širenje prema unutra umjesto prema vani. Revolver je već bio vani, ali nisu svirali ništa s njega. Zašto bi? To više nije bilo za pozornicu. To je bilo za slušalice, za noći kad svijet utihne i glazba preuzme.

Sad, napokon, tišina koja nije prazna, nego oslobađajuća. I kad znaš gdje gledati, vidiš – to nije bio kraj. Bio je to početak nečega većeg. Dubljeg. Studio. Eksperiment. Revolucija.



Popularni postovi s ovog bloga

BANGKOK #1: Na asfaltu koji pjeva i gori

MOOSBURG: Schlosswiese - teški trip kroz zvučnu džunglu

KRABI: Ništa ti ne fali, i pitaš se: "Kako to?"