The BEATLES: "Help"
Danas — šezdeset godina, zamisli, šezdeset jebinih godina od kada je Help! iskočio iz utrobe svijeta, pun boja, nota, zbrke, sunca i dima, kao cigareta koju nisi planirao zapaliti ali jesi, jer si morao. Bilo je to ’65. Godinu dana prije bili su svuda — Beatlesi, brate, u tvojoj glavi, u tvojoj sobi, u tvom snu, u tvojoj jutarnjoj kavi, u svakoj misli što ti se zalijepi uz mozak kao žvaka za potplat. Nisi ih mogao izbjeći. Nisi ni htio, realno.
"A Hard Day’s Night" — crno-bijeli rafal u glavu, kao da si zaspao na prljavom podu nekog kluba pa se probudio s trzanjem bubrega i gitarom u uhu. Očekivali su fijasko. Svi. Industrija. Barbe u odijelima. Cinici. Ali onda — bum. Uspjeh. Kritika se mazila s njima. Žene padale kao jesenje lišće, a lova, lova je curila kao znoj niz leđa u kolovozu. I onda pitanje: “Kad će drugi film?”
Help! nije bio album. Bio je portal. Vrata što se otvore i uvuku te u nešto čudno, novo, neobjašnjivo, kao kad u snu jebeš stari bicikl i sve ima smisla dok se ne probudiš. Pola pjesama — instrumenti koje nisu znali ni imenovati, ali sad ih sviraju kao da su im izrasli iz zuba. Električni klavir — zvuk što klizi, prsti što lebde, a iza njih: svemirska kantina u kojoj Coltrane i Yoda piju isto piće. Flaute — jebene flaute, brate — Lennon sjedi na vjetrovitoj litici, Škotska pod njim, emocije u zraku, svira ti srce kroz drvo i dah. Pedala za ton — a zvuk sad diše, pulsira, raste, kao da ima vlastitu krv. Gudači. Yesterday. To više nije pjesma, to je molitva krivnje, to je uspomena na nešto što nisi rekao, violina ti to kaže umjesto tebe. Epiphone Casino — nova žena, nova ljubavnica banda. McCartney je donese, svi je gledaju, svi je žele. Casino postaje sveta stvar — simbol da nema više zezancije. Nema više pjesmica o srcima i držanju za ruke. Sad su to slojevi, slojevi, slojevi. Dubine. Dimenzije. Možda i tuga iz djetinjstva što se nije dala u stih, ali jest u aranžmanu.
Vanjski glazbenici? To je tabu. Neki će reći to je svetogrđe. Ali i znak zrelosti. Ili samo dokaz da ti više nije dosta samo osmero ruku. John Scott, čovjek s flautom — drugi stranac u njihovom svemiru. Prvi je bio Andy White — onaj s bubnjem kad Ringo nije mogao, i svi su šutjeli o tome jer boli. Ali sad? Sad već priznaju: “Možda nismo bogovi. Možda nam ponekad treba... flauta.” Ali kad to naprave, naprave s klasom. Kao kad ti netko iz čiste taštine spusti jagodu u šampanjac — znaš da je previše, ali jebiga, fino je.
Help! je početak kraja Beatlesa kao banda s običnim gitarama i osmijesima za kamere. Postali su glazbeni Frankensteini. Lijepili, rezali, miksali. Uzimali staro, spajali s novim, ubacivali malo LSD-a, malo inovacije, malo melankolije.
U studiju su bili djeca. Slastičarnica bez odraslih. Sve im je bilo dopušteno. Bilo je to brzo vrijeme. Brže od vlaka, brže od misli, brže nego što itko ima pravo živjeti. Beatlesi su letjeli, radili, padali, dizali se, svirali, vrištali, pa opet letjeli. Help! je sniman paralelno s kaosom. Snimali danju, glumili noću. Ili obratno. Nije bilo više razlike. Nisu znali gdje završava film, a počinje ploča. Gdje završava pjesma, a počinje mamurluk. Gdje završava band, a počinje legenda.
Beatlesi skaču s litica, trče pred tigrovima, skijaju kao James Bond po Alpama, igraju se špijuna i budala. Ne zato što im se sviđa. Nego zato što moraju. Letjeli su na Bahame, u London, u Alpe, u helikopterima, na magarcu, u rolerima. Pušili su travu od jutra. Dylan ih otvorio kao konzervu. Prvi dan na setu – snimaju scenu, režu, režu, režu, i George kaže: “Ne sjećam se ništa.” Sve je kroz dim. Sve je kroz smijeh.
Za to vrijeme George Martin čeka. Oni dolaze, smiju se, puše, naslanjaju se na zidove, prate ideju gdje god krene. Više to nije ono: “Imamo tri akorda, idemo snimiti.” Sad je to: “Što ako stavimo flautu? Što ako ti provučeš gitaru kroz Leslie zvučnik? Što ako pjesma zvuči kao san u kojem si sam u podrumu vlastite glave?” Snimali su brzo, ali drugačije. Snimali su kao da znaju da ovo više nije samo glazba za klince. Snimali su kao da pokušavaju pobjeći od nečega. Možda od vlastite slave. Možda od sebe samih.
John je bio debeo, umoran, s trbuhom i tugom u očima. Paul savršen, fokusiran, precizan kao šestar. George – tišina koja svira. Ringo – uvijek spreman na smijeh, ali već tada je znao da nešto puca ispod.
Evo kompletan popis pjesama s albuma Help!:
Help! u Americi nije bio isti album. Nije bio bolji. Nije bio lošiji. Bio je — američki. Kao burger koji liči na tvoj sendvič, ali s trilijun kalorija više i plastičnim sirom na vrhu. I sitar. Prvi sitar u pop glazbi. Da, stvarno. Čuo se jednom, nenametljivo, ka-ching. Nitko nije znao da će deset godina kasnije to postati klišej za “duhovnost”.
Mono. Stereo. Fake stereo. Sve se vrti kao vrtuljak u lunaparku gdje ti je muka, ali plaćaš još jednu vožnju. A pjesme — pjesme i dalje stoje. I dalje su dobre. I dalje grizu kad treba i maze kad mora.
Dok su Beatlesi u Engleskoj sjedili u Abbey Roadu, s čajem, dimom, i mislima o smislu života, Capitol Records je — preko bare — uzimao trake i rezao ih. Miksao ih, preslagivao, kao da slažu IKEA ormar bez uputa. Bez vijaka. Bez logike. Ali s profitom.
Unutra? Pjesme iz filma. Orkestralna glazba Kena Thornea. Sitar, da. Tu je. Malo, diskretno. Kao začin koji ne znaš prepoznati, ali znaš da ćeš se sjetiti kasnije. I Duophonic. Ah, Duophonic! Lažni stereo. Stereo koji laže. Zvuk razvučen, raširen, kao da ti netko gura pjesmu u oba uha, ali iz dvije različite prostorije. Ali svira. I vrti se. I kad igla padne — sve je oprošteno.
Film? Aha. Film. Redatelj? Richard Lester. Isti onaj luđak koji ih je već tjerao da trče niz ulice kao školarci na bijegu iz institucije. Sada — ista ekipa, ali sve luđe. U boji. U kaosu. U nekom svemiru gdje pravila nemaju pristup.
Ovo nije film. Ovo je strip na amfetaminima. Ovo je kaleidoskop što se vrti kad trepneš. Ovo je špijunska parodija na tripu, snimana u razmacima između smijeha i dima.
Radnja? Zločinački kult iz izmišljenog Orijenta. Kao da su uzeli pola reklame za curry i drugu polovicu iz lošeg filma o Tarzanu. Ringo — jadnik, slatki klaun s bubnjevima — ima prsten. Ne zna zašto. Ne zna kako. Ali nosi ga. I sad ga svi žele. Prsten. Prst. Njega. Svejedno.
Sve puno zlih članova kulta koji kao da su ispali iz školskog igrokaza, s naglascima što zvuče kao slomljeni magnetofon i ludih znanstvenika kao iz reklame za limunadu iz '58. godine. Brkovi. Bijele kute. Lude oči. A Beatlesi? Beatlesi samo žele svirati. Biti slavni. I, ako može, da ih svi ostave na miru. Ali ne može. Jer ovo je film. Jer ovo je pop-kultura na steroidima. Svaka scena je skeč. Glitch. Kao da si zaspao uz TV i sanjaš Monty Python, godinu prije nego što su počeli. Nema pravog smisla. Ali ima stila. I ima ritma.
Film stiže prije albuma. Prije ploče. Prije konteksta. Jer tko treba kontekst kad imaš Beatlese u boji?
Izađe film. Publika? Neki kažu: “Nije kao prvi.” I nisu pogriješili. Nije kao prvi. Nije ništa kao prvi. Jer prvi je bio crno-bijeli kaos s dušom dokumentarca. A ovaj? Ovaj je ludilo s naslovnicom u boji i skriptom iz sna. Ali godine prolaze. I onda shvatiš — Help! je nacrtao mapu. Za MTV. Za spotove. Za brzo-rezane glazbene kolaže. Za ironiju pred kamerom. Za pogled koji zna da je kamera tu i smije se unatoč tome.
Bez Help! – nema MTV-a. Nema onih glatkih videa gdje band stoji na krovu pa padne kroz pod u raj. Nema frajera u šarenim sakoima koji trče kroz snove uz refren. Oni su to sve napravili prije nego što je to bio biznis. Prije nego što se znalo da tu ima love. Prije marketinga. Prije mreža. Prije “proizvoda”.
I onda – šlag. Kraj. Posveta. Ne Lennonu. Ne Maharishiju. Ne Ringu. Nego — Eliasu jebenom Howeu. Izumitelju šivaćeg stroja. Što? Zašto? Nitko ne zna. Nitko. Možda ironija. Možda humor. Možda su samo rekli: “Ajmo nešto bizarno. Ajmo nešto što će ljudi kasnije googlati.” I to je Help! Razglednica iz ludog razdoblja. Vremenska kapsula iz trenutka kad su Beatlesi bili toliko slavni da su mogli snimiti film u kojem nitko ne zna što se događa — i svejedno bi prošlo. To je kad rock’n’roll popije čaj s Monty Pythonom i kaže: “Ajmo zajebati stvarnost. Ajmo se zabaviti dok još možemo.”
Primjedbe
Objavi komentar