BANGKOK #2: Motorne zvijeri i zlatne Bude
“Osjećam se… kopirano,” rekla je žena koja je hodala iza njega.
Turist iz Njemačke pretražuje Google Translate da bi molio oprost od demona čuvara. Ne nalazi signal.
Četiri kamena vojnika stoje u formaciji ispred uredno porezanog drveća u obliku suza i krova što pulsira crveno-zelenim kodom. Svaki ratnik — istog lica, istog držanja, držeći oružje — koplje.
"To nije oružje već antena za hvatanje poruka s druge frekvencije." ispravlja me Bura.
Ispod njih — zvijeri, zmajolike kreature s osmijehom koji zna više od tebe. Sve je lažno, ali precizno. Prema Buri, Kraljevska palača je mjesto gdje se prošlost i mit programiraju u paralelnu realnost.
"Bura, vidi pagoda."
"Ili radio-toranj. Ili metafizička gljiva." kaže Bura.
Monokromni čuvar, lice izrezbareno iz hladnog kamena i još hladnijeg režima. Oči prazne, ali oštre.
"Skeneri za mentalne parazite" uputi me Bura. "Brkovi u obliku kontroliranog toka. On ne gleda tebe. On gleda kroz tebe, u arhiv tvojih sjećanja, briše ono što smeta stabilnosti sistema."
"Bura, kako tumačiš onaj reljef zmaja, koji jede vlastiti rep, na njegovom oklopu?"
"Kao simbol ciklusa koji nitko ne može prekinuti. Ne pokušavaj razgovarati s njim. On ne priča."
"Pogledaj je" reče Bura, — i vidjeh ženu u ružičastoj uniformi turizma, uzorka koji vrišti kao subliminalna poruka u reklamama s kraja dvadesetog stoljeća, stoji pred mapom. Mapa nije mapa.
"Mapa je kod" kaže Bura, ozbiljno kako se i očekuje od njega. "Temple of the Emerald Buddha" piše gore, ali to je samo paravan, fasada, naljepnica za um. Crveno: YOU ARE HERE — ali gdje je “ovdje”? I tko je “ti”?
Ona drži mobitel kao oružje, ali ne zna gdje ga usmjeriti. Osmijeh joj je treniran, možda iskren, možda pogonjen algoritmom za prepoznavanje lica. Pogled joj klizi preko informacija koje su odavno zastarjele.
Oko nje — gomila. Svaka osoba drugačija uniforma, ali ista funkcija. Turistički roj. Ljudi s očima priključenima na zaslone, traže Boga u GPS-u. Tip u plavoj majici, vozi Crocs mode; čovjek s natpisima na hlačama koje vrište Tajland-Tajland-Tajland. Mješavina tekstilne buke i tržišne ironije.
U pozadini žena u crvenom, također cvjetna — "Možda agent" šapatom će Bura.
"Možda" kažem, "možda samo još jedna lozinka u sustavu."
"Svi snimaju. Svi su snimani. Beton pod nogama isijava vrućinu i mikrosenzore."
Oni drže hram. Ili hram drži njih. Božanski čuvari, stvoreni iz staklenih krhotina, pigmentiranih halucinacija, i sintetičkih rituala. Crveni. Bijeli. Tamni.
"Nisu boje – to su funkcije u sustavu." Ovo nisu kipovi, ovo su arhetipski virusi, uneseni u arhitekturu da bi odvratili pogled, preusmjerili pažnju, zadržali tvoju dušu na “površini”. Oči im gledaju van, ali vide unutra. Unutar tebe. "Skeniran si, repliciran. Programiran."
Crveni demon drži totem moći, oslikan simbolima koji ne znače ništa — osim onima koji su ih programirali. Njegovo lice nije lice, nego maska: vojni protokol u obliku tradicije. Osmijeh razrezan, zubi kao zupčanici. Nema krvi, nema jezika. Samo kodirane poruke.
Kaciga — višeslojna parabola za hvatanje duhovnih signala. Na prsima ornamentika što skriva oklop. Ispod njega — praznina ili motor. Stoji na podiju, ograđen zlatom, kao artefakt pod paskom, dok ljudi kruže i snimaju. Ali on gleda — ne kamerom, već očima koje se ne zatvaraju.
"Pogledaj to lice izbliza" upozori me Bura. "To nije umjetnost. To je upozorenje. Simetrična košmarna glava, isklesana s takvom preciznošću da sumnjaš jesi li ti prava osoba ili si već repliciran. U njegovim očima: nula i jedan. U njegovim crtama: karta bojnog polja između svijesti i kontrole. U pozadini toranj — spiralna antena, cvjetna obmana, genetska zamjena za zvonik. Krov crkve na halucinogenima. Sve što vidiš je lijepo jer je tako dizajnirano. Da te zaustavi. Da ne pitaš."
Dobrodošao u Burinu filtriranu stvarnost.
Na zidu – demoni, mitovi, priče. Djeca uče o ratu gledajući kraljevske freske. Otac, sa lažnim osmijehom i lupanjem srca koje nije bilo njegovo, šapće priče koje uvijek završavaju dobro. Sjena na zidu pomiče se suprotno od svjetlosti. Nema objašnjenja, samo pomak i šum – zid guta dah. Dijete upita: “Tata, jesu li oni pravi?” Otac mu ne odgovara. Samo gleda zid. I ne trepće.
Djevojka sada zumira vrh pagode. Nema traga suncu. Samo zlatna površina koja pulsira. Pritisne okidač. Svjetlost bljesne unatrag. Svi na slici nestaju iz stvarnog svijeta. Ostaju samo na SD kartici. U džepu joj zveckaju ubojstva vremena.
Uđem kroz vrata oslikana bićem s šest ruku — jedan prst pravi mudru, drugi drži disk, treći palicu, četvrti bijeli plamen, peti podiže kažiprst, šesti ne radi ništa, samo vibrira.
Šapat: “On je vratašce, ne ključ.”
Unutra: hologramna bitka iz Ramayane projektirana na zidovima — svaka scena animirana dahom turista. Djeca dodiruju freske kao da će otvoriti portal, dok im roditelji šapuću da ne diraju. Ali zid diše. Zid pamti. Zid upija kožu s prstiju i pretvara je u zlato.
Gigantski čuvari nasmiješeni s previše zuba, s očima koje nikad ne trepću.
"Primaju signale iz podzemnog Bangkoka — mreže tunela ispunjene duhanskim dimom, zmijama s ljudskim rukama i šapatima bogova koji su pali u ludilo."
Čujem Buru kako govori iz jednog od tunela: “Ovo nije stvarno. Ovo je pozornica.”
Ljudi s fotoaparatima ne znaju da su objektivi već otvoreni prozori za nešto drugo. Svaki klik pokreće fragment u vremenu. Svaka fotografija zarobljava još jednog od njih unutra. Jedan turist se nasmije, ali na slici ima tri oka. Drugi se sagne, a sjena mu ostane uspravna.
Sjene se sklapaju, otvaraju, titraju. Freske oživljavaju kad se ne gleda direktno. Jedan demon sa zida pomiče glavu za centimetar kad se okreneš. Ruka mu izlazi iz boje, hvata se za zlatni stup.
I tada — tišina. Duboka. Teža od svake buke. Kao da se cijeli kompleks zgrči u jedan udisaj. Svi ljudi zastanu. Zid izgovara glasom W. S. B.-a: "Ovdje je granica."
Kamere su škljocale, naravno da jesu. Škljoc-škljoc, kao da mogu uhvatiti smisao u 1/125 sekunde. Turisti naokolo, obučeni kao katalog propalih sapuna – hlače s uzorkom slonova, japanke što mole da ih netko baci u vatru, i pogledi puni spiritualnog glupiranja, trče za "svetim trenutkom", kao da je to jogurt s rokom trajanja, pa moraš brzo, prije nego se pokvari. Znaš što je stvarno sveto? Kad ti pukne japanka u sred paradi i nitko to ne primijeti jer svi gledaju kameru.
Limena glazba tutnji, trube se puše kao egotripovi na steroidima, i sve to: da bi jedan ton izašao. Jedan jecaj kroz zakrivljenu cijev. Bubnjevi tuku. Ali to nije ritam – to je prijetnja s ritmom. Maršira dužnost. Znoj curi niz uniforme, kao da patriotizam ima okus soli i neugode.
Vidjeh majku i dijete kako gledaju kartu, svijet velik i nepoznat, i ljubav tiha i stalna. U njihovim očima bilo je sve: početak, potraga, smisao. I to je već više nego što većina nas ikad pronađe.
Sve se micalo sporo, kao san pod staklenim zvonom. Vani je bio svijet. Unutra — vječnost. A ja sam bio između, s glavom punom pitanja bez adrese.
Zlatna pagoda, savršeno nebo, tišina u krošnjama — sve je to govorilo bez glasa, kao starac koji je jednom volio, ali više ne pamti ime. Samo osjećaj. Samo ono nešto u prsima što te natjera da zastaneš, bez da znaš zašto. I budeš tih. Za promjenu.
Chinatown
Našli smo bar iza ugla, između dva štanda s plastičnim stolicama i lica bez snova. Ime mu nisam zapamtio. Neka kombinacija brojeva i slova, kao lozinka za nešto što više nije važno. Bura se otišao pomokriti. Sjeo sam za plastični stol ispod neonskog znaka koji je treptao kao pijani svjetionik.
Neki tip do mene, srezan od Singhe, mumlja nešto na tajlandskom, ali glas mu je tjeskoban, napukao, kao da priča sa zidom. I možda i priča. Tko sam ja da sudim. Možda mu zid odgovara više nego ljudi.
Pijem nešto što liči na pivo, ali ima okus prašine, plastike i deterdženta. Hladno je, ali ne osvježava. Dvoje Japanaca sjede u kutu i smiju se bez zvuka, kao da su daleko od svega, pa i sami od sebe. Konobar mi nudi cigaretu. Klimnem, iako sam prestao pušiti prije tri dana. I tako postanemo prijatelji na pet minuta. Taman koliko je potrebno da sve opet izgubi smisao.
U kutu svira stari radio — sentimentalni tajlandski hit o ljubavi ili smrti, teško je reći, jer melodija boli jednako. Pogodi me taman tamo gdje treba — u onaj meki, nebranjeni dio mene, gdje sam još uvijek netko tko traži.
Ulazi ona. Crvena haljina, sandale koje škripe i oči koje ne traže ništa, ali sve vide. Sjeda, stol do mene, bez riječi, kao da smo već pričali, negdje u prošlom životu ili u prošlom baru. Naručuje piće, ne pogleda me, ali zna da gledam. I to je dovoljno.
"Jesi sam?" pita na kraju.
"Uvijek," kažem. "A ti?"
"Uvijek je relativno." Osmijeh joj je kratak, ali stvaran.
Nazdravimo. Čaše zveknu tiho, kao da se boje probuditi grad, ili nas, ili neku uspomenu koja čeka priliku da iscuri. Pijemo polako, jer to je jedino što se ovdje smije — polako. Sve drugo je svetogrđe.
Bura se vraća, zakopčava šlic i gunđa nešto o gravitaciji i krivim životima. Vraćamo se ulici. Neonska svjetla pulsiraju kao znakovi u snu, kao da ti netko pokušava nešto reći, ali uvijek u šiframa. Yaowarat bruji negdje dalje — bučan, zagušljiv, živ. Kao podsjetnik da još uvijek postojimo. Ili se barem dobro pretvaramo.
I eto me, stojeći tamo, oči u šarenilu lebdećih lampiona, lampioni šareni, razigrani, ludi – i pomislio sam: eto ti univerzum na konopcima. Cijela galaksija ovješena iznad ulice. Da padne struja, nestao bi svemir. Sve što sam ikad osjećao lebdi gore – cvjetovi, tigar, žena iz sna, pjesma bez riječi, sve.— ne znaš da li su cvjetovi ili planete, a možda su samo lude kugle sna oka koje ne spava, sve vise, lebde iznad ulice kao da čekaju da se otkine vrijeme, da krenu da plešu ka nekoj galaksiji punoj riže, loših odluka i dobrih udaraca tam-tam bubnjeva.
Ulica šušti na jeziku kao začin koji ne znam kako se zove. I nije ni važno. Zgrade iza — prašnjavi svjedoci kaosa — hotel Royal što nikad nije bio kraljevski, samo privid za turiste što jure iskustvo kao djeca koja naganjaju zmaja. Reklame svuda, riječi koje viču i šute u isto vrijeme, tajlandska slova kao tragovi vjetra koji ne zna kuda ide. Sve se mota, mota se kabelima, kabeli kao loše misli, kao vena svijeta.
Vozili smo se kroz srce grada dok su nas tuk-tukovi pretjecali kao insekti na kofeinu, a nebo je već bilo rumeno, znojno, spremno da se prepusti večeri. Krenuli smo bez karte. Samo s intuicijom i mirisom pržene ribe koji se vukao iz ulične aleje kraj Yaowarat Roada. Ulica je disala vlastitim plućima, parom iz wokova i dahom veljače. Na ulazu — ogromna kineska kapija, crvena kao prva ljubav, zmajevi na stubovima obavijeni zlatom, kao da će poletjeti ako netko vikne pravu riječ. Vrata blistava, kao da su čuvala ulaz u neki svijet snova — ne zemlju, već tok, struju, krv koja teče ulicom. Zlatni zmajevi su čuvali natpise koje nisam znao čitati, ali sam ih osjećao u trbuhu, negdje između pad thai doručka i prvog smoothia od banane i manga.
Neon gori — plava svjetlost u prazno, bez konteksta, bez značenja, samo puls. Motocikl prolazi kroz nas — nismo sigurni da smo uopće materijalni. Taksist trubi bez ruku. Tijelo mu prazna ljuštura, osmijeh zaleđen, plastičan.
Ulične lampe su se palile kao pjesme iz džuboksa na kraju svijeta. Ljudi su jeli juhu sa crvenih stolnjaka, pričali, smijali se, gledali dolje u tanjur, a ne gore u nebo. To je bila istina Bangkoka — sve je bilo dolje. Na asfaltu, na ispušnim plinovima, na znojnim čelima, u žuto-zelenom taksiju koji vozi bez cilja, samo da se vozi, da se diše, da se ostane živ još malo.
I mi smo bili tu, šutjeli, gledali, upijali kao spužve sve što nije naše, a postajalo je dio nas. Bez plana, bez torbi, samo sa željom da nas nešto iznenadi, rasplače, probudi. I znali smo — ovaj grad nije imao kraj, nije imao početak. Samo ritam. Samo tok.
Veliki lonci šapuću, da — ali ne tajne recepte, nego umor. Kuhaju satima, pare se kao da im je dosta svega. Plamen ispod njih ne sanja o božanskom okusu — on samo radi, neumorno, kao stari radnik u tvornici koji više ni ne zna što sklapa. Đumbir i čili plešu po zraku, peku oči i otvaraju nosnice, ali nitko ne staje, nitko ne trepće.
Ruke kuhara su oguljene, masne, nose ožiljke — i plešu, da, ali ne kao ritual, nego kao nužnost. Kao da kažu: "Ako ovo ne napravim kako treba, djeca neće jesti." Nema poezije. Samo rutina i koncentracija što graniči s ludilom.
Čitava kuhinja bruji kao stroj kojem su zaboravili isključiti motor. Tišina? Ne zato što je sveta, nego zato što su svi preumorni da pričaju. Sve se zna, da — ali ne srcem, nego šakom. Svaki detalj je rezultat navike, znoja, i nečeg što više ne treba ni ime.
Posvećenost ukusu? Možda. Ili samo način da se preživi još jedan dan bez da se poludi.
WAT ARUN
HRAM ZORE
On me pogleda, otpuhne dim i reče: "Ti stvarno znaš zakomplicirati izlazak sunca. Nek’ ti bude Aruna. Meni je to samo još jedno jebeno jutro koje mi dolazi prebrzo, sa zadahom sinoćnje istine i bez aspirina."
"Izgleda kao da će poletjeti," rekoh, gledajući kako se glavni prang uspinje prema nebu, optočen porculanskim mozaicima. "Kao ptica. Ili brod koji nikamo ne ide."
Bura samo kimne. "To nije kula. To je antena. Komunikacijski kanal za one između dimenzija."
"Ti i tvoje dimenzije. Možda je samo hram."
"Hram? Hah. To je stroj za razmontiranje ega. Ulaziš kao ja. Izlaziš kao netko koga ni majka više ne prepoznaje."
Ušli smo kroz bočna vrata, redovnici su prolazili u tišini, bose noge po crvenim pločicama. U zraku je visio tamjan, ali i nešto još. Povijest. Vibracija. Vječno sadašnje.
Wat Arun je disao, staračkim plućima, punim dima, porculana i tišine.
Stojiš i gledaš i sve se rasklapa — perspektiva laže, vrijeme je sluz, ništa ne traje, sve treperi. Sve ima smisla. Sve je greška. Ipak stojiš. Znaš ono kad stojiš i vidiš sve i ništa i sve ti ima smisla i nema smisla? E, to.
Gledam ga bez riječi, a Bura ustrajno vrti svoju mantru: "To je signal. Za one što bježe. Za one što znaju. Za propale učenike, bivše bogove, pisce što gutaju žilete, putnike bez pasoša, sjenke što se sjećaju kako je bilo biti cjelovit. On svijetli da ih nađe. Ako si tamo — nisi posjetitelj. Nisi turist. Nisi čovjek. Ti si dio sistema. Uključen. Uspaljen. Sijaš. Tvoje oči projektiraju slike na hram. Tvoja koža pamti sve molitve. Wat Arun nije mjesto. To je virus svjetlosti."
"Vidiš prijatelju, ovo, ti ćeš reći statua. To nije statua. To je interface. To je drevni biološki kompjuter, napajan zaboravljenim kultovima i ribama iz sna. Njegova koža je prošla kroz tisuće sezona monsuna, svaka kap kiše šapat sa neba, svaka fleka na kamenu — kod. Ne vidiš ti njega. On te skenira. A iza — cvjetovi, šare, krivine — vizualni šum. Dekorativna halucinacija. Šablona da ti skrene pažnju dok ti ova figura pakira misli u fascikle za arhivu vremena. Taj zid je granica između stvarnog i programiranog. A ovaj čuvar — firewall od kamena.
Ispod cvjetova od keramike, ispod zelenih linija koje se uvijaju kao note u improvizaciji božanske ruke, ona stoji — nasmijana, kao da zna pjesmu svijeta i ne mora je pjevati. Haljina blista kao jutro što tek kreće, kao prva misao poslije dugačkog sna, a lice joj je meko, blago, ali sa nečim čvrstim ispod — kao zemlja što zna kad treba da drži, a kad da pusti.
Kosa crna, ravna kao rečenica koju nisi još napisao, ali osjećaš da vreba. Cvijeće joj u uhu — ne pravo, ne lažno, već ono što spaja svjetove: ukras i poruka. Nakit kao zvijezde u ritmu srca. Gleda negdje dolje, ali misli gore — znaš taj pogled, onaj koji se sjeća nečeg toplog što se ne može više ponoviti, ali ipak grije.
Zid iza nje pun šara, povijesti, svjetlosti koja se lomi na staklu vremena. Ali ona — ona je trenutak. Trenutak što klizi kroz dan, kroz godine, kroz turiste i kamere, i ostaje — kao trag mirisa, kao rečenica bez točke.
Redovi boja, redovi bića što drže hram na ramenima kao da kažu: mi smo ovdje od kad svijet lupa u grudima čovjeka. Demoni ili bogovi, ne znaš više, samo znaš da stoje, da gledaju, da drže ravnotežu u kaosu.
Keramičko cvijeće, staklene suze, ljušture starog porculana iz carskih brodova, razbijene šalice pretvorene u pjesmu. Sve je šaroliko, ludilo boje, pucanje forme, savršeni nered koji ima smisla samo ako ga ne pitaš ništa. Samo ako gledaš.
Zid se penje, stepenasto, kao misli u meditaciji što te prvo dovedu do buke, pa do mira. Svaka razina priča svoju bajku — u šapatu, u boji, u teksturi. Crvene kupe vrište među zelenim mozaicima. I tišina između figura vrišti još glasnije.
I stojiš, s glavom nagnutom unazad, dok ti se vrat umara ali oči odbijaju da prestanu — jer vidiš. Vidiš glazbu. Vidiš ruke vjekova. Vidiš kako se svijet, kad pukne, ne raspadne — nego se zalijepi za hram. I sija.
Gledam gore, vrat se zateže, ali ne odustajem, jer taj toranj, to nije blues nego puno zamršenije, taj piramidalni miles i coltrane istovremeno, što ide ka nebu, vuče pogled kao dobra bas linija, vuče srce — sve više, sve jače. Wat Arun se penje kroz vrijeme, kroz svjetlost, kroz tišinu. Svaka terasa, svaka ivica, svaka šara je udah, pa izdah, pa još jedan udah svijeta.
Iz daljine izgleda kao sjenka planine, ali kad priđeš — to je mozaik ludila, sve što je slomljeno i ostavljeno pretvoreno u nešto što treperi. Cvijeće, staklo, keramika, demoni, bogovi — sve se diže zajedno ka nebu što ne zna za kraj.
I nebo je tu, prazno, čisto, plavo, bez ijedne riječi — kao stranica koja čeka. A hram — hram je rečenica koja se penje, rečenica što se nikad ne završava. Samo ide. I ide. I ti ideš s njom.
Stojiš dolje, ali nisi dolje. Dišeš gore. Osjećaš kako ti misli postaju tiše. Kako ti duša postaje šira. Kako si — makar na trenutak — dio nečega što zna više od tebe, i smješka se.
"Pogledaj bolje toranj" — kaže Bura "sve su linije šifre, stari kodovi u keramici, cvjetovi što cvjetaju samo pod UV zračenjem mitova. Na vrhu — figura konja, stražar ili izaslanik, bijele oči gledaju horizont, ali vide tvoju nutrinu. Prozori prazni, crni, otvoreni kao usta iz kojih bi mogle izaći riječi koje razgrađuju realnost. Ovaj hram nije svetilište, to je toranj za transmisiju. Antena za svjetove ispod svjetova. Zidovi puni boje, ali ne vesele — boje koje bole, koje se sjećaju rata, smrti, dima, molitve iz grla dok tijelo gori. Oštri rubovi geometrije što bruse svijest, svaka stepenica ti govori: „Dođi bliže“, ali ne obećavaš sebi da ćeš se vratiti isti. Iznad — prazno plavo. Nebo sterilno, tiho, čekajući signal. A toranj — toranj čeka povratak bogova. Ili njihovu posljednju poruku, zapečaćenu u cvijetu, u figuri, u pogledu tog kamenog konja što nikad ne trepće."
U tom trenutku Bura je nestao. Nestao nije bila prava riječ — jednostavno ga više nije bilo tu, pored mene. Nisam ga čuo da odlazi, nisam ga vidio da skreće. Samo praznina uz rame.
Krenuo sam dublje u kompleks, sam. Kroz zlatna vrata, pod zlatnim svodom. Ispod mojih stopala – hladni mozaici, raspuknuti porculan. Zidovi su blistali u tisućama boja, a unutar svake od njih vidio sam vlastiti život: majku, vlakove, nepročitane knjige, izgubljene ljubavi.
U središnjoj dvorani, pred kipom Bude, osjetio sam težinu tišine. Srce mi je tuklo brže, ali ne od straha – već od prepoznavanja. Možda sam oduvijek bio ovdje.
Sjeo sam na hladni kamen.
Sjedio sam na stepenicama, umoran, mokar po leđima, s kamerom u ruci koju više nisam znao koristiti ni sa svrhom ni s vjerom. Fotografirao sam detalj mozaika na zidu — crveni lotos u staklu, zeleni zmaj ispod pozlaćenog svoda, sve to precizno, lijepo, savršeno... i mrtvo.
Pogled mi je lutao po ljudima — turisti sa šeširima što se znoje ispod selfi štapova, djeca koja se smiju ne znajući koliko će svijet ubrzo postati kompliciran, stari redovnik što je čupkao papir s poda kao da čisti tuđe grijehe bez pitanja.
I onda, iznenada, pogled mi zastane na mladoj ženi.
Osjetio sam trenutak koji nije tražio riječi. Fotografirao sam ju, ali kao da to nije bila fotografija — već pokušaj pamćenja tišine. Pomislio sam da postoje trenuci kad netko samo stoji, a ti shvatiš da si na svetom mjestu. Ne zbog mjesta. Zbog njih.
Gledam kroz objektiv. Sunce mi peče potiljak, ali ne marim. Penjem se polako, stepenicu po stepenicu, svaka neravnina pod mojim đonovima škripi kao da pamti korake tisuća prije mene. Pogled mi bježi u stranu — i onda je spazim.
Sjedi na rubu bijelih stepenica, u lavandi svili, sklopljenih dlanova u gesti tihe molitve. Ne gleda u mene, ali prisutna je, kao da zna da je promatrana. Nema zurenja, nema poza. Samo spokoj. Tek blagi vjetar igra se rubom njezine marame.
Podignem aparat. Ne razmišljam. Prst već zna što treba učiniti. Klik. Zauvijek uhvaćen trenutak između koraka i vječnosti.
Nastavljam dalje. Gore, prema vrhu hrama, gdje znoj curi niz kičmu, a sunce udara kao inspektor koji ne zna za milost. Fasada izranja iz plavetnila — mozaici, tisuće komadića, kao da je netko pokušao zalijepiti svijet koji se već raspao. Ruke koje su to slagale... vjera? Strpljenje? Možda samo neplaćen posao i netko tko više nije imao izbora.
I onda — figura. Čovjek i konj. Ili božanstvo i zvijer. Ili marketinški trik za još jednu prospekt-karticu iz pakla. Gleda u mene bez pogleda, kameno i vječno. Na njegovim nogama, kao šala od svemira, golub se odmara. U sjeni vječnosti.
Klik.
Još jedan trenutak. Još jedna misao koju neću znati ponoviti jer sam preumoran da budem pametan, a prebudan da budem glup. Fotografija će govoriti umjesto mene — lažljivo, ali bolje nego ja.
Zastanem. Osjetim nešto, ili mi se samo zavrti. Pa idem dalje. Jer to je jedino što stvarno znam raditi.
I hodam, sunce mi prži tjeme, niz rijeku Chao Phraya sam doplivao jutros, kroz dim motornih čamaca i smijeh trgovaca, i sad sam tu, u srcu buke i vječnosti, u hramu mozaika, pločica, Bogova što gledaju bez riječi, bez pitanja. Wat Arun — ime zvuči kao šapat, ili kao udarac bubnja, zavisi koliko se znojiš dok izgovaraš.
Pored mene djevojke u svilama, trepere kao plameni jezici na vjetru, obučene u boje trešnje i šafrana, biseri na vratu, mobitel u ruci, ljepota u pokušaju da se sačuva — klik. Svaki klik aparatima je pokušaj da se zarobi vječnost koju nikad nećemo razumjeti.
Na rubu zida stoji znak — "Do not sit." A svi sjedaju. Ili stoje. Ili bulje u ekran, kao da će im ekran reći tko su.
I hodam, gledam, upijam – koraci po vrućem kamenu, ispod mojih stopala zemlja šuti, ali gleda. Ovdje nema priče. Samo fragmenti – osmijeh djevojke u narančastom sariju, čovjek sa Yankees kapom što fotografira suprugu kao da ju pokušava uhvatiti prije nego nestane.
Sve miriše na kokos, tamjan i znoj. I sjaj. Sjaj svjetla koje se odbija od tisuću zrcalnih pločica na tornju – kao da je netko razbio nebo pa polijepio komadiće nazad. I u svemu tome – ja, s kamerom, strano tijelo u srcu nečeg svetog, ali ne odbijen. Ne, prihvaćen. Jer hram ne pita. Samo stoji. A svijet prolazi.
I možda je to jedina istina – svi prolazimo, ali pokušavamo zabilježiti da smo bili tu. Jednom. Na suncu. U šarenilu.
I niz stepenice se spuštam, crne, skoro okomite, trošne kao sjećanja. Ispred mene — leđa fotografa s brojem na leđima, 350, kao zatvorenik slobode, s fotoaparatom umjesto lopate. Sjedi, čuči, gleda kroz objektiv kao prorok kroz prozor vremena. Plava majica navučena do zapešća, kosa izblajhana do zaborava — kao da mu je duša već izgorjela pod suncem Bangkoka.
Ne govori. Samo puca kadrom. Ja gledam njega, a on svijet.
Na zidu pored njega — školjke, keramika, dijelovi tanjura — sve uklesano u bijelo meso hrama, u inat vremenu, kao da je svijet nastao od razbijenih tanjura, a ne Velikog praska.
A onda... bijeli kišobran, smiješno plemenit, s imenom “CHATPONG” — ime kao bubanj, ime kao dah, nose ga dvije ruke koje ne vidim. Žena možda? Ili duh hrama? Prelazi podnožje statue, pored zamrznutog plesača, prekrivenog šarenim mozaikom. Kao da kip diše, kao da je spreman krenuti za nama, jer sve je pokret kad si dovoljno umoran.
Stajem, hvatam kadar u umu. Ništa ne snimam, ali sve pamtim. Svaka pukotina, svaka fuga u pločniku, svaka sjena na ramenima tog broj 350. Nismo isti, ali dijelimo istu bolest — da sve moraš uhvatiti prije nego nestane.
Ispod tog kišobrana, ispod tog pogleda kamere, sve to postaje stvarnije nego stvarno. Kao da, dok god gledaš, svijet postoji.
I ja idem dalje, niz stepenice, pored njih, kroz njih — kroz svijet. Fotografiram očima, pišem hodom. Jer ulice su knjige, a ljudi riječi koje ne znaš čitati, ali razumiješ.
Stajao sam tamo, naslonjen o vječnost popločanu plavim kamenom, dok se svijet pred mojim očima lomio u koreografiju ljepote — boje koje nisu znale za umor, kao da im nitko nikad nije rekao da sve mora jednom stati.
U središtu prizora — ona. Princeza u zlatnom, ruka joj ispružena kao da se sprema prepraviti zakon gravitacije. Držala je veo prema nebu, a meni kroz glavu proletjelo: je li to samo svila, ili je netko iznutra vrištao u tišini? U tom pokretu bilo je nešto iskonsko, nešto iz doba kad još nije bilo publike, samo oči i osjećaj. Ljepota bez namjere. I baš zato — stvarna.
Oko nje — krug svijeta. Čuče, stoje, snimaju, smiju se, šute. Pijani od pokušaja da uhvate nešto što već bježi. Objektivi, telefoni, sve te male sprave koje lažu o vječnosti. Svi traže isto: trenutak koji traje duže od svog života. Djevojke u svili, u šalu, u snu — svaka kao da je zalutala iz vlastite bajke, ali ne zna da je završila u našoj. Ili zna — i boli je briga. Zato blistaju.
Pogled mi sklizne dolje — bijeli kišobran, odbačen kao pijanac koji je jednom bio vojnik. I žena u plavom, kleči, mirna kao da joj je netko rekao tajnu svemira pa ju zaboravila zapisati. Fotoaparat u ruci, oči oštre. Spremna uloviti svijet u kvadrat. U njezinoj tišini bilo je više iskrenosti nego u svim riječima koje sam ikad uspio ispljunuti na papir.
A ja... samo stojim. Gledam. I u prsima, nešto igra. Ne srce, ne bol, ne sreća — nešto između. Kao da me netko počešao iznutra, ali nježno, da ne probudi ono što spava.
I to je to. Nema poante. Nema zaključka.
Na tom kamenom trgu, negdje daleko od onog što zovemo "život", disao sam zrak ispunjen svilom, smijehom i svjetlom. I bio sam, makar na trenutak — jebeno stvaran.
Stojim iznad njih kao ptica izgubljena u vlastitom letu, gledam niz zlatne zavijutke što su se prelijevali preko njihovih ramena, dvije žene — blizanke duhom, a možda i sudbinom — obgrljene svilom, perlama i sjenom prošlih stoljeća koje je netko zašio u tkaninu.
Nisu me vidjele. Nisu nikog vidjele osim same sebe, sebe kao božice u trenu što ne pita nikoga za dopuštenje. Njihove glave, uredno počešljane, svaka s cvijetom i ukosnicom što govori više o eleganciji nego svi naši poetski pokušaji zajedno. Zlatni ukrasi kao sunce koje se odlučilo odmoriti baš tu, na njihovoj kosi.
Desna je podigla ruku, prstima nacrtala zrak — govor tijela koji kaže: "Ja sam ovdje, i ne dugujem ti ništa." Njezini nokti crveni kao vino razliveno po baršunu noći, narukvice zvone tiho, kao uspomena na korake što su nekad plesali ovim pločnicima.
Lijeva — šuti. Ne mora reći ništa. Njezin plašt priča umjesto nje. Crveno i zlatno kao vatra koja zna kad stati. Njih dvije, naslonjene jedna na drugu kao riječi koje ne traže objašnjenje, već samo ritam.
A dolje, podno njih, kamen i lav. Kamen vječan, lav nijem. Njegov pogled, njihov sjaj. Sve se to uklapa, kao improvizacija — nema kraja, samo ponavljanje osjećaja.
I opet sam se osjetio živ, jer sam bio tu, kad nitko nije znao da gledam, kad su one bile stvarne i slobodne i ukrašene ljepotom koja nikome ništa ne duguje.
Stajala je naslonjena na zid prekriven cvjetovima boje porculana i jutarnje nostalgije, a sunce je, kao i uvijek, igralo svoje prljave trikove kroz pukotine dana. Bila je odjevena u lavandu, najtiši ton duge, kao da je netko odlučio šaptati umjesto govoriti — šaptati kroz svilu, nabore, ukrase i tišinu.
Nije gledala u mene. Gledala je negdje iza vremena, u nešto što se ne može uhvatiti ni s fotoaparatom, ni s rečenicom, ni s ljubavlju koja kasni. Prsti su joj se držali jedan za drugi kao da joj tijelo zna nešto što um još ne priznaje. Njezina poza nije bila poza — bila je misao, pauzirana i nepovratna.
Oko nje je svijet bio užurban, torbe na zidovima, noge u trapericama, tenisice što ne znaju za ritual. A ona, jedina bez zvuka, bez pokreta, kao duh koji je zaboravio da je ostao — kao čekanje. Ne na nekoga, nego na trenutak. Pravi trenutak.
I ja sam stajao tamo, s glavom punom bangkoške vrućine, gledajući je kao što gledaš riječi koje su ti na vrhu jezika, ali znaš da ih ne smiješ reći. Jer ako ih izgovoriš, puknut će sve. Sve ono što je bilo mirno, dostojanstveno, udaljeno i lijepo.
U tom sam trenu znao: neke slike nisu za gledanje. Neke su za osjećanje. A ja sam je osjećao kao zadnju rečenicu knjige koju nikad neću napisati.
Sunce je tuklo po starim pločama, kamenim kvadratima koje su milijuni koraka davno umorili. A među tom prašinom dana koračale su one — kao da dolaze iz drugog vremena, možda iz nekog sna o zlatnoj tišini i svilom omotanim riječima koje nitko više ne izgovara.
Netko nosi bijelo, netko crno, ali svi su u istom snu, istom kolažu postrealnosti, gdje tradicija ide rame uz rame s Bluetooth signalima, a drevne teksture govore jezikom koji više nitko ne razumije — samo osjećaju, instinktivno, kao da tijelo zna više od glave.
Snimljeno, spremljeno, zaboravljeno. Resetiraj sistem. I sljedeći kadar...
Sunce je visilo nisko nad rijekom kao stari hipik, umorno ali još uvijek zlatno, obasjavajući sve te glatke krošnje, ošišane u savršene krugove kao da ih je dotaknula neka zen ruka iz starog svijeta. Ljudi su šetali poput plesnih nota — neki spori, neki brzi, svi pomalo rasipani po toj zelenoj livadi kraj hrama što svijetli bijelo i crveno pod plavim nebom koje se topi prema večeri.
Mirisi dima s ulice i cvijeća iz parka. Smijeh djece. Klik aparata. Turisti u lutanju, u vječnoj potrazi za onim savršenim trenutkom, dok iza njih vjetar vije zastave boja kraljevstva. Krovovi pagoda plešu sa zlatom, svjetlucaju na vjetru, i sve to ide dalje, dan po dan, val za valom, kako rijeka nosi svoje priče prema moru.
Tamo, iza stabala, sjedi čovjek u tišini, promatra. Možda pjesnik. Možda samo umoran. I čini se kao da svi znaju – ovaj trenutak, ova popodnevna svjetlost, ona nije vječna. Ali dok traje, svijet je točno kako treba biti.
Koračale su polako, tri žene u zlatnoj svili, ispod zadnjeg svjetla dana koje je lomilo boje kao da je i samo puklo od umora. Kaleidoskop vatre, snova, malo tuge. Iza njih — samo šapat prošlosti, kao eho stvari koje više nikome nisu važne. Ispred — vrt u cvatu, bijela ograda, ljudi s kamerama koji još vjeruju da se stvarno može nešto uhvatiti. A ne može.
Vjetar je nosio miris cvijeća, rijeke i starine. Nečeg što možda više ne postoji. Možda molitvu. Možda stih. Možda samo topli zrak i laž.
Jedna je nosila haljinu boje smaragda — zelena kao nada koja se ne vraća. Druga je bila u medu, ljepljiva i blaga. Treća — mjesečina razlivena po rižinom polju, tiha, hladna, daleka. Svileni plaštevi klizili su za njima kao da ne žele pustiti zemlju — kao da znaju da poslije toga nema ništa bolje.
Kosa im je padala niz leđa, duga, tamna, živa. Upleteno cvijeće, zlatne niti — izgledalo je kao da je priroda, za promjenu, odlučila šetati na dvije noge.
Nisu rekle ništa. Nije trebalo. Kamen pod nogama znao je. Drveće je znalo. Sunce je znalo. I ja sam znao — to se više neće ponoviti. Ne ovako.
Ali bilo je dovoljno.
Dovoljno za cijeli jedan život. Možda ne za dobar život. Ali za istinit.
Kip stoji okrenut leđima svijetu. Kao starac koji se nikad nije naviknuo na budućnost. Mač uz bedro — rečenica koju nisi izgovorio, ali te i dalje drži za vrat. Čekaš da nešto pukne. Umjesto toga — Bura. Pojavio se bez najave, iz sjene, iz dima, iz prošle noći.
“Znaš,” kaže, ne gleda kip, ne gleda mene, samo tuče riječi u vruć zrak, “vrijeme je samo druga droga. Ne moraš je gutati. Dovoljno je da stojiš i gledaš kako sve ide kvragu, a ništa se ne miče.”
Nasmijao sam se. Ne zato što je smiješno, nego jer je slon nosio cvijeće. A to cvijeće... mirisalo je kao smrt u odijelu. Kao svadba kojoj nitko nije došao. Kao obećanje koje nikad nije bilo tvoje.
Sjenke su se vukle po mramoru. Turisti su škljocali kamerama, misle da skupljaju uspomene. A zapravo — samo komadiće nečijeg tuđeg sna. Ne znaju da dijapozitivi lažu.
Bura je rekao jednu riječ: “Ponovo.”
“Što ponovo?”
“Ovdje. Mi. Sve.”
I nestao. Kao da nikad nije ni bio. Samo trag dima i neka praznina koja smrdi na ponedjeljak ujutro.
Kip nije ni trepnuo. Jer nikad nije ni znao kako.
Poslijepodne rastopljeno suncem i zrakom koji stoji kao pokvarena misao. Beton pulsira. Sve izgleda kao da će eksplodirati, ali nitko nema snage ni da paničari.
Tamo u daljini, stakleni neboderi strše u nebo — hladni, sjajni, sterilni. Kao totemi budućnosti koja nikad nije stigla. Građeni za bogove koje smo zaboravili još dok su bili živi. Nitko više ne moli. Samo scrolla.
Dvije zastave šušte na vjetru. Jedna stara — državna, izlizana, umorna. Druga nova — zlatna, bez boje, bez duše, izmišljena za cara koji nikad nije postojao. Ili možda jeste, ali samo na PowerPoint prezentacijama i novčanicama koje vrijede manje od obične tišine.
Sve je tu, sve treperi, ali ništa se stvarno ne događa. Samo još jedan dan u kome se povijest pravi da spava, a ljudi se prave da su budni.
Stari kamen sjedi kao da je od krvi, ne stijene — kao da je netko u njega uvaljao cijelu povijest pa zaboravio isprati. Brada mu se spušta niz prsa, tiho, sporo, kao rijeka koja zna previše da bi ikad opet išta rekla.
Oči mu napola zatvorene. Nije budan. Nije ni mrtav. Samo tu — zaglavljen između dvije misli. Sanja careve kako nestaju i carstva koja se ruše kao kartonske kutije. Gleda, ali ne gleda. Bio je tu i prije nas. Bit će i poslije.
U jednoj ruci štap. U drugoj kugla. Možda mudrost. Možda cijeli jebeni svijet. A možda samo kamen koji se nije imao gdje staviti.
Bos je. Noga prebačena preko koljena, kao da je samo nakratko sjeo — da se odmori od šetnje kroz vrijeme. Iza njega ograda, mlada, zelena, tek posađena. I nema pojma da tip ispred nje pamti kad nije bilo ničeg osim prljavštine, neba i dima iz prvih kuhinja gdje su ljudi još učili kako da budu ljudi.
Sunce mi udara ravno u potiljak, zlatno i bez milosti. Ko da mi nešto poručuje, ali ne koristi riječi. Wat Arun stoji — visoki toranj snova, sjenka koja se vuče prema nečemu što nikad nećemo stići. Gori u toj svjetlosti. Izgleda kao da diše. Možda i diše.
Držim telefon, klik, klik. Ali nisam to ja na slici. To je neki lik koji je krenuo tražiti smisao pa zalutao u dvorište s bonsaijima i šutnjom koja zna bolje od bilo kojeg propovjednika.
Iza mene svjetlost puca kroz prostor, kroz vrijeme, kroz svaku moju pogrešnu odluku kao da ih zna napamet. I svejedno — tu je. Obasjava hram koji prkosi svemu: zakonima fizike, zakonima zdrave pameti, zakonima “šta-ćeš-ti-tu”.
Ljudi su oko mene. Ne osjećam ih. Nisam s njima. Nisam ni protiv njih. Sam sam, ali ne usamljen. Samo... izdvojen. Kao nota koja nije pogrešna, samo nije dio akorda.
Stojim u Bangkoku, usred d-mola koji se rasteže kroz zrak. Sve treperi — zrak, hram, ja. I ništa ne treba smisao. Ni riječ. Ni izlaz.
Zrak se smije. Hram šapće.
To je dovoljno.
Sjedim kraj rijeke kao da sam je sam nacrtao, tamo negdje u starom notesu punom mrlja od kave, loših pjesama i zapaljenih rubova. Tamjan mi se još lijepi za rukave košulje — kao podsjetnik da sam bio negdje gdje ljudi još vjeruju u nešto.
Suton je zlatan, ali ne onaj s razglednica. Ne onaj koji vrišti “Instagram”. Ovo je mango-ljepilo na prstima djeteta. Mek, gust, ljepljiv. Prava stvar.
U meni miruje neka tišina. Ne ona što se prodaje u spa-centrima, nego ona koja dolazi iznutra. Tišina hrama — bijelog, starog, stvarnog — gdje zidine ne trebaju mikrofon da bi ti šaptale priče starije od bilo kojeg aviona kojim sam doletio ovdje.
Ne mislim ništa. Ne planiram ništa. Samo sjedim. I čini se — prvi put u dugo vremena — da mi to ne smeta.
Rijeka bruji kao saksofon u sumrak, stara dama što nosi sve na leđima i ne pita ništa. Chao Praya, rijeka koja nije samo voda nego put, puls, dah grada. Brodovi šareni kao jazz iz New Orleansa, svaki sa svojim ritmom, svojom pričom, klize pored mene, ponekad sporo, ponekad kao da bježe od nečega nevidljivog.
U daljini bubnjevi. Ili možda to samo grad tuče vlastito srce kroz koru večeri, pokušava ostati budan još malo. Ne znam. Nema ni smisla znati.
U meni — mir. Ali ne onaj iz knjiga za samopomoć ni iz molitvi. Ne mir za plakati i meditaciju. Ovo je onaj putnički mir — kad znaš da ništa nije tvoje pa ti odjednom sve može biti. Kad ti nitko ne visi za vratom, pa ni ti sam.
Lampioni se pale. Grad trepće. Ljudi oko mene ne znaju kuda idu, ali voze. Stalno voze. Kao da se nešto događa čim se prestane stajati.
I razmišljam, bez težine: sve je tamo gdje treba biti.
Suton. Rijeka. Hram. Ljudi koji ne znaju gdje idu ali voze, voze…
Ovi izletnički brodovi puni bijelih nogu i crvenih šešira polako klize niz rijeku. Turizam s razglednicom i SPF faktorom. Odlaze prema horizontu kao da slijede crtkanu liniju — trag po vodi, trag po vremenu, trag po dlanu koji više nikome ništa ne prorokuje.
Sve izgleda kao kazalište koje se svaku večer igra ispočetka — ista scena, novi gosti, stare replike. I još uvijek ima onih koji vjeruju u čudo. Ili barem u nešto što ih na trenutak ne podsjeća na njih same.
Neki uzdišu, neki fotkaju, neki šute i drže se za ruke kao da ih je rijeka učinila lakšima. Ne boljima. Samo malo tišima. Dovoljno da zaborave gdje su pošli i zašto su uopće krenuli.
I možda je to jedino što vrijedi.
U džepu mi karta za sutra. Vlak prema zapadu. Planine. Čaj što miriše na dim. Starci koji još razgovaraju s mrtvima jer nemaju s kim drugim.
Ali večeras sam još ovdje. Sjedim. Bez razloga. Bez plana. Bez pokušaja da nešto od ovoga postane nešto više. Možda samo da upijem. Sve. I ništa. I ni jedno od toga mi više ne smeta.
Turisti se kreću. Hram stoji. Smiješi se tiho, kao da je sve to već gledao milijun puta. Voda šušti — ne kao melodija, nego kao stara ploča koju nitko više ne preslušava do kraja. U očima mi svjetla. Ne trepere. Samo su tu. U plućima — ne dim, nego zrak koji miriše na sve ono za čim nisam ni znao da sam žedan.
Još jedan dan u ovom beskraju. Još jedan trenutak koji se ne vraća. Ja sam to. Ne autor. Ne svjedok. Ja sam trenutak.
Sunce tone kao zlatni dukat niz džep neba, posljednji bljesak svjetla prije nego što svijet zaboravi što je dan. Stojim ispred hrama koji raste iz zemlje kao san nekog starog, zaboravljenog boga, piramide od tišine i molitve, od keramike što svjetluca kao galaksija zalijepljena na kameni toranj. Wat Arun. Zora u zalasku.
I oko mene lica — kineske obitelji s djecom što vrište od uzbuđenja, mladić u sandalama i ruksakom od konoplje, stariji par u tišini, zajedno u svim jezicima svijeta. Svi oni gledaju u vis, prema vrhovima tornjeva, tražeći nešto, možda sebe, možda samo kadar.
Ja sjedim na rubu kamena, kao pas na kućnom pragu što se ne može odlučiti želi li u svijet ili ostati u sjeni. Osjećam hram kako šapuće. Ne riječima, nego mirisom, vjetrom, sjenama što se izdužuju kao rečenice bez točke. U tom šaptu ima i mene, i svih onih što su ikad tražili istinu s previše kofeina u krvi i premalo novca u džepovima.
Pogledam nebo, nebo me pogleda natrag. U tom trenutku, sve stane. I sve ide dalje.
Znam da ništa ne ostaje. Znam da ništa ne treba ostati. Ali ovaj trenutak, ovaj zalazak, ovaj toranj što stoji kao beat koji nikad ne staje — on mi je ušao pod kožu.
I ja sam još jednom bio tu. Potpuno.
Odustao sam čekati Buru. Odlučio sam se vratiti u hotel. Klima me zvala jače nego da nastavim glumiti zen na 40 stupnjeva, i više nisam imao što dokazivati. Vrućina me iscijedila.
Na rubu ceste — plavi tuk-tuk, izgreban i izblijedio od vremena. Kao rečenica koju si napisao prije deset godina, pa se i dalje vrti u glavi jer ima ritma. Pored njega — par momaka u patikama i sandalama. Piju gazirano, smiju se, pričaju kao da je cijeli dan napravljen za ništa. A ništa im je sve.
Jedan se naslonio na tuk-tuk. Limenka u ruci, pogled već nekoliko ulica dalje. Drugi stoji kraj znaka koji upozorava na nešto što ih ne zanima. Svjetla iz plastičnih boca plešu tango sa žarom popodneva.
Iza njih zid pun lica. Sveci, monasi, mrtvi s postera. Gledaju bez treptanja. Govore ti da ostaneš miran. Gledaj. Diši. A ispred njih — život. U pokretu, neopran, izgreban, stvaran. Bez plana. Samo vrijeme koje curi. Kroz lim. Kroz smijeh. Kroz haubu i vrući vjetar.
Osmijeh, cigareta, crvena majica, tetovaža. Klinac što nosi cijeli grad na ramenima, ali se još nije slomio. Još stoji. Još diše. Djevojka u japankama s rukama punim riječi koje neće nikad izgovoriti jer zna da se ovdje ni jedna ne čuje kako treba. I jedan što visi na vratima tuk-tuka kao da ide negdje — a zna da ne ide nigdje. Ali svejedno krene. Jer to se ovdje radi.
Sve je tu: boje koje udaraju u oči, pokret koji ne pita kamo, buka koja ti pokida dan, miris benzina i jeftine pjesme iz radija. Melodije za one koji više ne vjeruju u refrene.
Bangkok. Ovdje sve diše — mašina, koža, dan, zid. Sve je živo, čak i ono što je odavno umrlo. I ako stojiš tu, među njima, ako ne bježiš — ne treba ti ništa više. Imaš priču. Ili bolje rečeno: ona ima tebe.
I više nemaš izbora.
Sjeo sam u travu. Bez plana. Bez cilja. Samo s nogama koje su hodale previše i dušom koja je opet molila da je se ostavi na miru.
Park Kraljice Sirikit, tiha stanica između dvije vožnje, — zelena pluća grada što guta vlastiti smog. Cvjetovi svuda, kao misli koje nikad nisu stigle izaći iz glave. Jezerce što šuti dublje nego što itko ima vremena slušati.
I nebo iznad — razvučeno, veliko, ne pita ništa. Kao plahta u kojoj možeš jednom zaspati bez da te nešto probudi u tri ujutro s pitanjem “što sad?”
I to je bilo dovoljno. Za taj trenutak — više nego dovoljno.
Ležim u travi. Na leđima. Sunce mi peče čelo, ali me nije briga. Sve ostalo hladi ono što treba — srce, glavu, što god još ima snage slušati.
Tamo, tik uz zakrivljeni put popločan od dosade i sjene, žena s metlom od palminih grana mete svijet. Nježno. Bez buke. Bez žurbe. Ne gleda me. Ne zna da postojim. I zato je stvarnija od mene. Stvarnija od svih mojih riječi i svih tišina koje sam zaboravio kako izgovoriti. Šešir joj boje limuna. Košulja zelena. Ruke se miču kao da su prvo naučile istinu, pa tek onda posao. Ne mete samo lišće — mete ono što se inače nakuplja u ljudima: bivša ljeta, izgubljene ljubavi, dani što se nikad nisu završili kako treba. U svakom zamahu metle — ritam. Ni sretan ni tužan. Samo život. Samo to. Koraci u daljini postaju eho pokušaja da se pobjegne od sebe. Uvijek ista igra.
A ja… ležim. Gledam gore. Drveće šapuće o vremenu koje ne vraća ništa. Sve je sporo. Kao Taj Mahal kad ga nitko ne gleda. Kao knjiga čiji kraj znaš, ali ipak čitaš. I u toj sporosti — sloboda. Ne pitam ništa. Ne tražim ništa. Metla šušti. List pada. Oblaci putuju. Kao i ja. Kao i ona. I možda — samo možda — u toj tišini se razumijemo. Bez riječi.
Neka mačka je prošla, crna i ravnodušna kao noć kad si sam, i pomislio sam kako mi ništa ne treba osim tog trenutka — i možda još jedne cigarete koju nemam, i možda glasa nekoga tko je nekad volio moj ludi smijeh.
Ali sve je bilo tu, zapravo — u zelenilu koje se nagnulo da me zagrli bez riječi, u dalekim glasovima što nisu tražili odgovor, u meni koji sam šutio s razlogom.
Gore, na osmatračnici — raj za ptice i luđake — stojim, dišem, gledam. Ne pitam ništa. Vjetar mi mrsi kosu kao bivša koja dolazi bez najave, kao da još nešto dugujemo jedno drugom, a znamo da ne dugujemo ništa. Oko mene sve bruji. Grmlje se miče, krošnje šuškaju nekim jezikom koji nikad neću naučiti, ptice cvrkuću kao da znaju tajnu i boli ih briga da je sačuvaju. Dolje su ljudi — točkice koje se pomiču sporo, kao satovi koji još rade, ali više ne znaju zašto. Jedna žena na klupi hrani goluba koji misli da je lav. Možda i je. Tko će mu reći da nije? Dijete u crvenoj majici pokazuje prstom prema gore. Ni ono ne zna što točno želi reći. Ali zna da je nešto važno tamo. Kao i ja.
Sve mi izgleda sveto, jer je običnost ovdje raskoš. Grane se pružaju kao stari pjesnici što mole još jednu riječ, još jednu šansu da budu shvaćeni. U jezeru dolje riba skače — bez razloga, bez potrebe — samo jer može. I ja sam ovdje iz istog razloga.
U daljini Bangkok bruji, šapće o asfaltu, znoju i brzini, ali ovdje, iz gnijezda ptica i stakla, samoća pjeva ariju. Gledam čaplju koja stoji u plitkoj vodi — mirna, uspravna, kao da je sve vrijeme njezino — i mislim: evo kako izgleda istina kad prestaneš juriti za njom.
Gledam. Gledanje je molitva. Gledanje je dovoljno.
Sve je zeleno. Ludo. Ljepljivo. Kao san nekog starog boga koji se više nikome ne javlja jer zna da je bolje tako.
Drveće — visoko, vijugavo — smije mi se. Kao da zna tko sam: stranac s fotoaparatom i previše pitanja koja nikome ne trebaju. Raslinje svuda, debelo, sjajno, čudno. Ne liči ni na što što sam ikad vidio. Nema toga u knjigama. Nema toga u katalogu. Listovi kao jezici. Šapuću. Ne pokušavam razumjeti. A cvijeća nema. Samo zeleno. Svuda zeleno. Toliko nijansi da te umori gledati. Tamno, svijetlo, gusto, mokro — kao da te pokušava zadržati unutra, bez izlaza. Listovi se otvaraju kao usta, ali ništa ne govore. Šapću možda, ali u jeziku koji nitko više ne zna. I sve izgleda kao da se događa odjednom — i rast i raspad, i život i trula misao.
Kao da zelena skriva sve — čekanje, vrisak, tišinu — i ne namjerava ništa vratiti.
I onda — šuštaj, trzaj, trenutak živog straha — i eto njega, Gušter Monstrum, Monitor koji ne gleda TV, nego mene, ukočenog, s očima punim djetinjeg strahopoštovanja. Stojim. Napet kao struna. Gušter se kreće — klizi — filozof, svećenik, metak prirode, živi fosil s torbom ispod jezika. Veliki rep, bočna elegancija predaka dinosaura, jeziva i lijepa. Bježi u grmlje, nestaje kao istina kad je pokušaš zadržati u rečenici. Guta ga grmlje kao da ga nikad nije bilo.
Stojim tu i šutim. Tu, među čudnim biljkama i plahim čudovištima, osjećam kako se grad povlači iz mene. Ne osjećam se kao zapadnjak — samo kao čovjek koji hoda svijetom i ne traži ništa osim da ga svijet pusti da hoda još malo.
Ovo je moja molitva: staza pod nogama, lišće koje ne poznajem, gušter koji ne mari tko sam — i tišina što ne treba odgovor. Ne tražim istinu. Ne tražim smisao. Samo da me svijet ne pojede dok hodam.
Na izlazu iz parka, prolazim tim zelenim tunelom, kao kroz grlo nekog starog boga koji je zaboravio zašto me progutao. Bambus se savio iznad mene kao da me želi zadržati još malo. Kao da zna da vani nema ništa bolje. Samo još sunca, još betona i još ljudi koji nose slušalice da ne bi morali misliti.
Pod je topao, prašnjav. Oči mi peku od znoja. Hodam polako, bez razloga. Lijevo i desno — drvene ograde, lampioni bez svjetla. Sve izgleda kao da se priprema za noć, ali nitko ne zna kad će ona stvarno početi.
Bambus šušti iznad mene kao da se smije. Kao da zna da nemam kamo, ali i da ne pokušavam više glumiti da imam. Ovo nije kraj puta. Nema kraja. Samo još jedan prolaz. Još jedna tišina.
Stajala je tamo, pored bicikla kao da su oboje upravo završili neku raspravu o smislu života i sad ni jedno ne zna što dalje. Šešir spušten, ruke iza leđa. Pogled zabijen negdje u šumu, kao da pokušava vidjeti nešto što je već nestalo ili nikad nije ni bilo tu. Hlače široke, košulja zakopčana previsoko, a ipak u tom neskladu — mir. Ne mir s plakata, nego onaj tihi, tvrdoglavi mir što dolazi kad si se prestao truditi da ti sve ima smisla.
Motori su stajali u pozadini. Spremni za bijeg. Ali nitko nije bježao. Sve je bilo usidreno. Sporo. Ljepljivo. Kao dan koji ne zna kamo sa sobom. I taman kad pomislim da je to samo običan trenutak — bljesne mi Fritz iz Graza. Njegovo Gone to Texas lice, onaj pogled što gleda ravno, ali vidi sasvim sa strane. Tip što je znao kako je to kad ti se tijelo vuče po debelom austrijskom snijegu, a glava još čeka vlak koji nikad ne stiže.
Znojav, tvrdoglav, s onim izrazom lica koji ti kaže da je odustao, ali i dalje puca praznim mecima — za svaki slučaj. Ovdje, sad, sve me podsjeća na to: motori koji ne kreću, čovjek s biciklom koji ne ide, sunce koje ne zna biti sunce.
Gone to Texas dan. Nema pucnjave. Samo praznina koja ti ne da da odeš — jer zna da nemaš gdje.
To malo biće s ružičastim šapama leži kao da svira nevidljivi klavir u snu, leži na trbuhu svijeta, na zrnatim otpacima koji šušte kao uspavanka iz neke prljave bajke. Spava kraj crnih točkica, znakova života, znakova prolaznosti, znakova da se nešto jelo i probavilo i otišlo dalje. A to malo tijelo, to čudo od dlake i daha, još uvijek diše, još uvijek nije odlučilo odustati. I sve to u kutu kojeg nitko ne gleda, iza stakla, u mraku, gdje se odvija poezija bez publike. I nebo ne zna za njih, ali možda i ne mora. Jer i to je Thailand — između dlanova, između zrna, između granica — živ, stvaran.
Kavez s tvorovima — miris ih je odao prije nego što sam ih vidio — a oni spavaju, zbijeni zajedno, kao stari blues bend nakon tri noći bez odmora.
Gušteri na suncu, hladnokrvni pjesnici, bešumni proroci, leže na drvenim granama unutar stakla, dok klinci zalijepljeni za prozor šapću o zmajevima, o super moćima. I svi su u pravu.
Ispod neonke i sjene štapa, u svijetu gdje se nebo zaboravlja, stoji on — žuti i plavi glasnik izgubljenih džungli, pernata poema. Kljun, božanska truba Dizzy Gillespia – škljoc! – kao blues raspadnut u dimu u tri ujutro, rečenica bez interpunkcije u kavanskom delirijumu, kandža na drvu koje više ne zna šumiti, rep dugačak kao priča bez kraja. On širi krilo i mjeri prostor, ne leti, ali sjeća se — kako je to bilo kad si bio slobodan, kad vjetar svira tvoje perje kao saksofon na Union Squareu.
Ljudi prolaze, slikaju, smiju se. Ne znaju da je to pjesnik. Ne znaju da je krilo elegija. I ne znaju da svaka njegova boja nosi dio neba kojega su sami zaboravili.
Vruće je kao znoj na čelu. Nema metafore, samo istina koja curi. Sve je kaotično, kao zgužvana novinska stranica koju više nitko ne pokušava pročitati. Samo je tu, masna, poderana, istinita.
Čudno mjesto, Chatuchak. Ali čupa te za srce i ne pušta. Ne pita ništa. Ne traži da se složiš. Nema klimanja glavom. Nema “kako si”. Samo zagrljaj što miriše na prženu ribu, plastiku i spaljeni šećer. I ne da ti da odeš.
To nije tržnica. To je živo biće s previše pluća i bez imalo srama. Diše kroz zvukove koji se sudaraju, kroz jezike koji se sudaraju, kroz mirise koji ti uđu u kosti i tamo ostanu danima. Kabeli iznad ulice vise kao misli koje se ne stignu završiti. Sve je u zraku. Ništa nije tvoje. I baš zato znaš da si tu.
I mislim si — možda je i meni trebalo tako nešto. Klub. Boja. Tribina. Ali prekasno je. Moj tim više ne igra.
I tada sam znao — ovo je putovanje koje se ne prestaje događati. Nema kraja, nema “evo ga, sad je gotovo”. Chatuchak je samo još jedna stanica na putu kroz vlastitu glavu. Tržnica nije mjesto — to je stanje. Stanje kad ti je srce širom otvoreno, novčanik na izdisaju, a oči gladne svega što ne znaš imenovati, ali znaš da ti fali.
Šetaš okolo kao pas bez lanca. Sve miriše, sve viče, sve hoće tvoju pažnju. I daješ je. Jer što ti drugo ostaje? Nosiš previše stvari koje ti ne trebaju, i premalo onoga što stvarno vrijedi. Znojiš se. Krivo ti je i nije ti krivo. Trpaš u sebe sokove, boje, glasove, i sve to nema smisla — ali osjećaš se življe nego kad si znao gdje ideš. Možda je to to. Put bez mape. Tržnica bez kraja. Glad koja ne prestaje. I ti — koji više ništa ne pokušavaš objasniti.
Lutao sam kroz taj beskonačni labirint blještavih šarenih krpica, mirisa koji režu ravno u djetinjstvo (ili u jetru), prodavača s licima iz snova i noćnih mora, pa sve do kraja — na rubu tržišta, kao kad na kraju solo dionice saksofon zašuti, i ostaneš bez daha — i onda ugledam znak: Dog Country Cafe.
A ja umoran, ljepljiv, od milijun pogleda, ruku, cjenkanja i tajlandskog užarenog zraka što te lomi u kralježnici — i uđem.
Zrak se promijeni, sve omekša, prostor kao jastuk za srce, i tamo psi — posvuda psi, psi koji sjede kao filozofi, psi koji spavaju kao pjesnici, psi koji laju kao propovjednici na uglovima amerikaniziranih ulica — i ljudi, ali ne kao na tržnici, ne kao u životu, nego kao u snu o životu: sjede, piju ledenu kavu s mlijekom, hrane mopse komadićima kolača od bundeve, i nitko ne viče, nitko ne trči.
Sjednem na nisku drvenu klupu, pokraj mene chow chow s licem kao kineski car, jezik mu plav kao tinta, i gleda me... gleda me kao da zna sve što nisam napisao.
„Ovaj kafić je kao međuprostor,” kažem djevojci s narukvicama koje zveckaju kao kiša na limenom krovu.
„Znaš,” nasmije se, „psi ovdje bolje znaju odmor nego mi.”
I bilo je to točno — u tom trenutku, svaki pas bio je zen majstor, svaki čovjek učenik, a ja sam na slamčicu pio jagoda smoothie s ledom i gledao kako se svijet miče bez da moram ikud.
Sve je bilo mirno i smiješno i sveto u tom prostoru, kao neka pasja svjetovna nirvana pod svjetlom neona i klima uređaja, gdje ljudi sjede u krugu kao u budističkom hramu bez molitve, ali s lizanjem ruku i lopticama koje šušte, djevojke s plavim plastičnim navlakama na cipelama, djevojke s crvenim kosama, bijelim majicama, i ti psi, ti čudesni psi, ti nasmijani, puhasti učitelji bez riječi, jedan mali mops raširio se po podu kao da je doma, i svi su doma, svatko sa svakim u zajedničkom ritmu disanja, jedan bijeli samojed lebdi kroz kadar kao snijeg koji ne zna da je u Bangkoku, ljudi sjede, promatraju, maze, čekaju, igraju se — i nitko se ne pravi važan, i nitko ne pita odakle si, i nitko ne prodaje ništa, osim možda vremena, ali ga prodaju jeftino, a dobijem puno, jer dobio sam osjećaj da sam, bar na tren, u svijetu u kojem su svi ono što jesu i ništa više, i ništa manje — psi, ljudi, mali, umorni, nježni, živi.
I sjedio sam tamo među psima, mokar i ljepljiv, dok su mi stopala još uvijek pulsirala ritmom ulica — ritmom lampiona i pečenih banana i glasova što se međusobno probadaju kao ribarske udice u mutnom moru ljudske žeđi — a sada, evo, ušao sam u sobu gdje psi čekaju, sobu meku kao sjenik, bijelu od klima uređaja, vonj pseće dlake i antiseptika, i neki mali smeđi jazavčar mi je prišao, onjušio me kao da zna da sam došao iz daleka, iznutra, iz zemlje koja nikad nije bila ista, i sjeo pored mene.
„Umoran si, ha?” rekla je jedna od čuvarica, mlada s crnom kosom svezanom u rep, a oči su joj bile blage, znala je — to znaš čim pogledaš ženu koja cijeli dan gleda pse — zna gledati i duše.
„Jesam,” rekoh, „Bangkok je velik i vruć.”
Smijala se, tiho, kao da ne želi uznemiriti buldoga koji je hrkao kraj vrata.
„Mnogi ovdje ostave pse, pa zaborave vrijeme, izgube se u hrpi stvari koje ne trebaju.”
„I psi samo čekaju?” upitah.
„Uvijek čekaju. Bez gunđanja.”
Promatrao sam jednog mopsa kako pokušava doći do igračke u obliku pileta, nespretno, s ljubavlju, kao da će time prizvati svog vlasnika, i pomislio sam kako bi bilo dobro da svi imamo nekog ili nešto što priziva one koje volimo.
I bilo je nešto u toj sobi, u tom čistom, psećem zraku, u miru tih mekih tijela što dišu zajedno, čekaju zajedno, što su vjerni bez traženja razloga, bilo je nešto što je bilo Bogu bliže nego bilo koja pagoda.
Pitam se — što bi bilo da odem na tu drugu obalu? Da uđem u čamac, zavalim se među banane i plastične vreće, i samo pustim da me prevezu. Bez cilja. Bez svrhe. Ali znam odgovor. Ne bih tamo našao ništa što već ne vučem sa sobom. Sve od čega pokušavam pobjeći — već je unutra. Torba, košulja, glava, ja. Gdje god idem — idem sa sobom. I to je i kazna i jedina istina. Zato stojim. Gledam. Dišem. Ne radim ništa herojsko. Mostovi? Oni ne spajaju. Samo stoje. Kao ja. Kao dan. Kao zrak koji drhti od vrućine. Sve treperi. Kao da će nestati. Ali ne nestaje. I ne mora.
Dan se cijedi niz metalne grede mosta, sve pucketa, treperi, čak i zrak izgleda umorno. Ne tražim ništa. Samo stojim i gledam, čekam da mi se misli razrijede.
Tada ga vidim — klinca na plastičnom triciklu, malog kralja ispod betona. Gleda me onako ravno, bez srama, kao da zna da sam dalek, da pripadam nekoj cesti, a ne ovdje. Vozi se u krug po istrošenom asfaltu kao da mu je to čitav svijet, a možda i jest. Kratke noge, gole, čvrsto stoje na pedalama, majica s uzorkom, hlačice s leopard uzorkom — pomiješani svjetovi, džungla i crtići.
I osjetim, iznenada, taj poriv: da ne ostanem ovdje. Da krenem.
Penjem se stepenicama, gore na vrh mosta, rukom hvatam vrući metal ograde, osjećam pod prstima kako grad diše — težak, siv, ali stvaran. Pogledam u vodu ispod, kao da tražim dozvolu. I baš dok skrećem pogled, uhvatim još jedan prizor: na zakrivljenoj drvenoj klupi, ispod ljuljački, leži čovjek. Noge bose, jedna ruka preko očiju, košulja raskopčana, termosica pored njega kao jedina tiha pratnja. Izgleda kao da je pao iz dana u san, i ostao tamo. Spokojan. Nepomičan. Moj neizgovoreni brat.
Pomislim: možda je on prešao već sve mostove. Ili je jednostavno umoran. Kao i ja.
Gledam ga još trenutak, a onda nastavljam. Ne zato što znam kamo idem. Nego zato što rijeka i dalje teče, a ja još uvijek nisam prešao.
Most Rama VIII... čovječe, kakva betonska zmija, razvučena iznad rijeke Chao Phraya, golema, tiha i ozbiljna. Kažu da je izgrađen da spasi grad od vlastite buke, da rastereti svog umornog starijeg brata — Most Phra Pinklao.
Bangkok razliven kao snovi o toplini, Chao Phraya para grad na dvoje, istočni dio gdje tutnji motor i mirisi hrane nose tvoje misli, i zapadni Thonburi gdje je zrak deblji, stariji, sporiji. Mostovi vežu te strane kao krvne žile, betonske tetive koje pulsiraju pod težinom milijuna kotača i ljudi i života i prokletih paklenih sati kad sve stane i samo klime zuje i znoj kaplje. Do sredine devedesetih to više nije bio grad, to je bila čekaonica, to je bila božanska kazna, a Phra Pinklao bio je najgori, taj most, ta crta koja se više nije mogla prijeći bez psovke, bez kletve, bez da ti duša zatreperi.
Izgrađen da izdrži sve — i vjetar, i potres, i ludilo dana. Stoji tamo, spreman. Spreman za sve što dolazi. A ja? Ja sam samo čovjek s rukama u džepovima, gledam to čudo od čelika i pitam se: hoće li i mene moći izdržati?
Zastao sam na sredini mosta — betonska kralježnica između dva svijeta, visoko iznad rijeke koja se, kao stari budistički redovnik, sporo vuče, mirna izvana, ali duboko unutra puna kaosa.
Ispod mene golema teglenica, duga kao zaboravljena pjesma, puže nizvodno, prekrivena platnom boje umora, kao da skriva nešto što Bangkok ne smije znati. Čini se da se ne miče, ali kreće — sve se miče, sve ide, pa i ja, iako stojim. Na njezinom kraju jedan mali crveni brodić, izgubljeni sin što vuče cijelu obitelj na leđima. Tišina motora. Težina vode. Sjena metala.
S desne strane — brodići. Neki plutaju. Neki se samo njišu bezvoljno. Neki stoje kao da su zaboravili da su ikad išli. Uz obalu — kuće na štakama. Drvene, ispucale, umorne. Kao da znaju da grad raste, ali ih se to više ne tiče.
S lijeva — jebeni neboderi. Čavli zabijeni u nebo. Sjaje kao da su nešto postigli. Sunce se lomi po njima. Oblaci iznad, crni, iscijeđeni, izgledaju kao spaljeni jastuci iz motelske sobe. Neki neboderi gotovi, zaglađeni. Neki još goli — rebra čelika strše van, kao kosti iz sna koji se nikad nije stigao ispričati do kraja.
U daljini sve bijelo. Dim. Smog. Sutrašnjica. Grad bliješti kao lažnjak u izlogu. Znaš da nije pravo, ali svejedno staneš i gledaš.
Samo stojim, a rijeka teče.
Zategnuta čelična užad — gitara za bogove koji više ne sviraju, samo vise u tišini dok grad škripi ispod njih. Znoj radnika još kaplje niz te žile, nevidljiv ali prisutan, kao duhovi pod asfaltom. Slušam ih — govore mi, šapuću kroz rezonanciju napetosti: "nije most, to je granica… nije granica, to je rana…"
Stup — pilon, nosač vremena, falus svemira, prst drevnog božanstva u pokušaju da raskine nebo — premazan je prašinom, znojem, smogom i molitvama... molitvama u više smjerova, kao šum buke u oštećenom pojačalu.
Pilon stoji točno ispred mene, kao Dean Schenker Flying V, legendarna gitara za solo koji nikad ne završava. Nosač kao vrat gitare, drhti pod naponom, spreman eksplodirati u riff, visok i moćan kao uvod u “Into the Arena”.
Čelična užad — te tetive grada — napeta su do granice pucanja. Kao žice, od debele E do tanke e, šaptom mi govore: „Nosi nas. Sviraj nas. Pucaj nas.“ Zvuk u njima, visokofrekventni zrak, kao harfe za bogove, kao glasnici koji ne donose vijesti nego vibraciju.
Uže vibrira — visoki A, zatim D — tonovi koje čujem negdje u sinapsama. Možda mi mozak svira nešto iz Lights Out, ili to samo grad diše kroz mene.
Sve bruji od značenja, ali značenje puca kao zavareni šav kad ga pogodi san. Most nije samo most — on je halucinacija što se uspinje u zoru, mehanički anđeo s plućima od parne turbine. Mašina koja ne ide nikamo, ali nosi sve.
Ograda pod mojim dlanovima miriše na sunčevu koroziju i stare pakete droge — željezo znojno, gorko, bez daha. Srce mi preskoči takt, možda iz melodije, možda iz ritma motora u daljini.
Toranj se diže kao vrat gitare – ne Gibson, ne Fender – nego Dean Schenker V, njegova silueta izrezana u prostor kao da je netko laserom prerezao vrijeme. Most kao riff. Ton kao beton.
Ispod njega – rijeka, ulica, ritam Bangkoka. Automobili jure kao trake bubnjeva, ljudi prolaze kao delay efekt u petlji – isti, pa drugačiji, pa opet isti. Pogledam u daljinu i vidim kako se toranj stapa s nebom. Kao igla gramofona što pokušava zahvatiti tišinu neba.
Prelazim most, još uvijek mi u ušima svira ta metalna simfonija Rame VIII-a — promet što juri pod nogama kao bubnjevi što ubrzavaju. I onda — spuštam se dolje, na drugu stranu. Sve se promijeni kad siđeš s mosta. Gore je bio Bog, dolje je čovjek.
Prvo me dočeka red plavih kontejnera. Plastični vojnici, ravno poredani, puni svega što se više ne želi. Iznutra mirišu na trulež, na fermentirane snove, na tržnicu koja nikad ne zatvara, samo mijenja miris. Smeće na vrhu — voće, plastika, novine — kao dnevnik dana koji nitko nije htio zapisati. Ništa važno. I sve istinito.
Iza njih zid od cigle. Star, ispucao, tvrdoglav. Kuće koje se naginju jedna na drugu kao pijanci u zadnjoj rundi. Drže se još samo navikom. Palme — visoke, tanke, vratovi koji se rastežu prema mostu kao da i one žele van. Kao da misle da će nešto biti bolje s druge strane. Sjene između stabala šapuću. Ne razumijem nijednu riječ. Ne pokušavam. Samo prolazim. Polako. Oči otvorene. Dišem kroz nos. Upijam sve što nikad neće završiti u razglednici.
I onda — pod mostom — hlad. Beton gore kao nebo, ali ovdje bez božanstva. Samo eho. Čovjek spava na klupi, skvrčen kao fetus civilizacije. Ostavio je obuću točno ispod sebe, pažljivo, kao da ih čuva za neki kasniji san. Ima osmijeh, blag i mekan, kao da je sve u redu u svijetu. Pored njega boca vode, plastična vrećica, štap... sve što mu treba. Dok ga gledam, u meni nešto pukne. Ne od tuge, ne od sažaljenja — nego od istine. On ne traži ništa. Samo trenutak. Samo hlad. Samo da ga nitko ne dira.
Nastavljam dalje, ispod betona, prema obali, prema suncu. Hotel s druge strane rijeke, bijel i staklen, reže pogled. Nebo više nije bog nego plafon, grad više nije kaos nego partitura. Hodam niz stepenice, korak po korak, i osjećam: sad sam s ove strane.
Imam sve što mi treba — hod, ritam, srce, i ovaj grad što ne prestaje pjevati.
Vraćam se prema hotelu niz klong, jedan od onih starih kanala što još uvijek dišu kao pluća grada koje nitko više ne sluša. Sunce klizi niz vodu, i sve je zlatno, ali umorno, kao cigareta pri kraju — još gori, ali više nikome ne treba.
Hodam duž obale, betonski rub prekriven mahovinom, zaboravljenim sjećanjima, plastičnim bocama, i bogovima u obliku olupina. Voda gusta, tamnozelena, slična mislima koje pokušavam zaboraviti. Povremeno nešto iskoči, riba ili duh, ne znaš više. U Bangkoku više ništa nije samo to što jest.
Djecu vidim kako skaču s mola, smiju se, govore stvari koje ne razumijem, ali razumijem njihov smijeh — smijeh je univerzalan kao žeđ.
Sjeo sam. Nisam imao ništa za oprati, ali sjedenje je bilo dovoljno. Da promatram. Da dišem s njima.
Na jednoj strani sjedi Bo, u crvenoj majici, s maskom što mu visi s uha kao pijani leptir, promatra stroj broj četiri kao da mu duguje istinu. Bo ne priča. Bo diše polako, kao čovjek koji je previše puta čuo istu pjesmu i još uvijek ne zna stihove.
S druge strane kleči Mai, djevojka u prevelikoj majici, tenisicama koje su vidjele više noći nego ljudi, puni plastični koš bojama gubitka i svakodnevice. Otvara vrata stroja broj deset. Pokret pažljiv, nježan, kao da otvara sjećanje. Ruke pune majica, ali u očima praznina. Ili možda mir.
U sredini vrtloži odjeća — čarape, košulje, prošli razgovori. Tu je i boca vode, japanke, plastična stolica koja škripi. Svaki detalj pulsira kao bas linija nečijeg nesretnog sna.
Praonica nije mjesto. To je stanje. Bangkok ga ima svuda. Ulica, rijeka, balkon, stroj broj šest — sve je to jedna velika centrifuga duše.
Primjedbe
Objavi komentar